Overslaan en naar de inhoud gaan
ijsselid-logo
Menu
Terug naar de zoekpagina
25-11-2013 Blog

Innovatie op het monumentencongres

Afgelopen donderdag 14 november vond het tweede monumentencongres plaats. De titel van het congres was Hooggeeerd Publiek. In het plenaire programma en de zogenoemde fringemeetings werden verschillende aspecten van het monumentenpubliek belicht.

Het meest aansprekend van de dag was Rob de Graaf, consultant product innovatie bij Philips. Aan de hand van de gevel van zijn monumentale huis aan een Amsterdamse gracht nam hij het publiek mee naar het onderwerp innovatie en monumenten. Misschien niet twee onderwerpen die van nature aan elkaar verbonden zijn, maar wel goed bij elkaar passen volgens De Graaf. Hij vertelt hoe nieuwsgierige toeristen er achter willen komen wat er achter de geven van zijn huis te zien is. Sommigen zijn zelfs zo brutaal om via de open deur naar binnen te gaan. Maar hoe kunnen nieuwsgierigen een blik naar binnen krijgen? Zonder dat De Graaf en zijn buren hun huis open moeten stellen.
Hij komt met voorbeelden, als een QR code, bijzondere verlichting van de gevel of een virtuele tour naar binnen. Ooit innovatieve manieren om een blik naar binnen te geven. Innovatie en monumenten kunnen daarin heel goed samen gaan.

En innovatie is proberen, proberen en proberen. Wees niet bang om te proberen Met veel ideeen en door ze uit te voeren merk je vanzelf wat werkt en wat niet werkt. En dat is wat je zou moeten doen, leren wat werkt en laten vallen wat niet werkt! Hij roept op om minder te praten, en meer met ideeen te komen en vooral te doen!

Ook voor de IJsselvallei geldt: Wees innovatief, durf te proberen en blijf verbeteren. Leer van wat werkt en laat vallen wat niet werkt