Overslaan en naar de inhoud gaan
ijsselid-logo
Menu
Terug naar de zoekpagina
16-03-2014 Blog

Verhalen

Bij erfgoed gaat het allang niet meer alleen om het object of de directe omgeving maar om 'het verhaal erachter'. Trouwens niet alleen bij erfgoed. Het 'verhaal van ....', is gemeengoed in marketing en PR. Je verkoopt een product beter als er iets van authenticiteit en feel-good aan gekoppeld kan worden. Zeker in deze tijd waarin we behoefte hebben aan verbondenheid aan de plek. Identiteit is daarbij het sleutelwoord.

Met veel interesse volg ik het fenomeen Rivierjutters. Daarbij worden mensen gevraagd om verhalen en plaatjes vast te leggen van wat hen aan de rivier verbindt. Ruimte voor de Rivier organiseert het en voorlopig zie ik het als een effectieve verkoop-aanpak: op deze manier verzacht je en bed je de ingrepen die in het kader van RvdR nodig zijn in in het (goede) riviergevoel.
Met de verhalen moet meer gebeuren, ze moeten invloed hebben op de keuzes die worden gemaakt en niet alleen dat wat RvdR wil, draaglijker maken, hoe legitiem dat op zich ook is.