Overslaan en naar de inhoud gaan
ijsselid-logo
Menu
Terug naar de zoekpagina
11-07-2014 Blog

Bedacht of authentiek

Was in Nantes, de stad aan de Loire bijna aan de Atlantische Oceaan. Jules Verne is er geboren en dat heeft men in de stad gebruikt voor gebiedsontwikkeling. Ile de Nantes is een oude werf die helemaal in verval was geraakt. Nu is er Les Machines gevestigd: een paar giga loodsen en een terrein met hellingen en kranen waar steeds meer bedrijvigheid komt die allemaal iets te maken heeft met de fantastische wereld van Verne. Het pronkstuk is de mechanische olifant, een gevaarte van 12 meter dat soms over het terrein wandelt. Ook is er een draaimolen-met-verdiepingen, waarop de droomfiguren van Jules Verne ook voor volwassenen aantrekkingskracht blijken te hebben. Droom en techniek passen wonderwel bij elkaar.

Stadspromotie. Iedereen weet dat een eigen identiteit, een verkoopbaar USP daar voor nodig is. Iets uit het verleden dat tot iets groots gemaakt kan worden. Als argeloze toerist trap je er snel in want het gaat meestal niet om de verbinding met dat verleden. Het is een evenement op zich. Dickens in Deventer en Bronkhorst? Het Steltenfestival, de Vierdaagse?
Gaat er iets extra's vanuit als er wel sprake is van een echte relatie met het verleden die heel consequent wordt uitgebouwd en beleefbaar wordt gemaakt?
Verandert het dan van bedacht in authentiek en is het daardoor sterker?