Overslaan en naar de inhoud gaan
ijsselid-logo
Menu
Terug naar de zoekpagina
16-05-2014 Artikel

Over Verhalen

Vertellen en Verzamelen

Verhalen vertellen, verzamelen en vastleggen is in. De belangstelling voor verhalen, het verhaal achter ..., canonachtige verzamelingen, is de laatste jaren toegenomen. Het heeft te maken met onze behoefte aan verankering & borging, de mogelijkheden van interactief mediagebruik en misschien ook wel met de vergrijzing.

Een eerste inventarisatie van verhalen-verzamelen in of met betrekking tot de IJsselvallei levert het volgende beeld - en dan hebben we het vooral over de meer officiele en de dynamische (internet) omgevingen:

* IJsselacademie: Canon van Overijssel + Canon van Deventer, Kampen, Olst, Wijhe en Zwolle
* Historisch Centrum Overijssel: Mijn stad, mijn dorp
* Mastenbroek Toen
* Kamper struikelstenen, 'Kinderen verhalen van de oorlog'
* Verhalenvertellers, Kamper Kogge
* Verhalen van de Woeste Grond (Fortmond)
* (De verhalenboot, Zwolle)
* Waterschap Groot Salland: Verhalen over de rivier, 'rivierjutters'
* Jij & Overijssel (website http://www.jijenoverijssel.nl/jijvertelt)
* Databank van Deventer verhalen (Netwerk Cultureel Erfgoed Deventer)

* Gelders Erfgoed: Mijn Gelderland
* Gelders Erfgoed/Omroep Gelderland: Een wagen vol verhalen
* Gelders Erfgoed: Spannende geschiedenis
* Canon van Gelderland + Canon van Rheden, Lochem (Gorssel)
* https://www.brummen.nl/recreatie-en-toerisme/beleef-brummen-bronckhorst/...
* Rheden, de geschiedenis in verhalen

In het overzicht zijn niet de verhalen opgenomen die door de historische verenigingen worden verzameld. Die worden vaak verspreid via het eigen verenigingsperiodiek en gearchiveerd. Daarnaast zijn er boeken met verhalen. Voorbeeld: de provinciale edities van 'de Nederlandse geschiedenis in verhalen'. (Overijssel in 100 verhalen; Gelderland in 100 verhalen)

Omdat verhalen met name bedoeld zijn om het erfgoed te laten beleven en erfgoed vaak een persoonlijke dimensie heeft, is het nauwelijks een probleem als al deze initiatieven los van elkaar verschillende doelgroepen bedienen. Erg efficient is het allemaal niet. Bovendien zijn veel van de verhalen-omgevingen ad-hoc en weinig systematisch opgezet. Het initiatief duurt zolang het duurt.